Mijn gegevens
-
Via Mijn IQWOON kan ik mijn bankrekeningnummer, telefoonnummer en e-mailadres eenvoudig zelf wijzigen.
-
IQWOON stuurt alleen post naar het adres van de woning waarvoor je de lening hebt afgesloten. Een adreswijziging vraag je aan via Mijn IQWOON.
-
Sinds 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van toepassing. De AVG geeft mij meer zeggenschap over mijn persoonsgegevens. Dit betekent dat ik het recht heb om de gegevens in te zien en te ontvangen die IQWOON van mij bewaart. Ik kan mijn persoonsgegevens in een paar stappen opvragen:
- Ik ga naar Mijn IQWOON en log in.
- Ik klik rechtsboven op mijn naam en klik vervolgens op 'Mijn gegevens'.
- Daarna klik ik op 'Opvragen persoonsgegevens'.
- Ik controleer mijn e-mailadres. Klopt dit niet? Dan kan ik dit meteen aanpassen.
- Ik verstuur het verzoek door te klikken op 'Aanvraag indienen'.
- Per e-mail ontvang ik daarna mijn informatie.
-
Ik kan de hoogte van mijn lening eenvoudig bekijken via Mijn IQWOON. Mijn IQWOON is mijn persoonlijke portaal waarin ik 24 uur per dag inzicht heb in mijn hypotheekgegevens.
Mijn IQWOON
-
Mijn IQWOON is mijn persoonlijke portaal waarin ik 24 uur per dag inzicht heb in mijn hypotheekgegevens. In mijn IQWOON:
- zie ik een overzicht van mijn hypotheek;
- regel ik betalingen uit mijn bouwdepot;
- kan ik extra aflossen en zie ik gelijk wat de aflossing met mijn maandlasten doet;
- download ik mijn jaaropgave;
- wijzig ik gegevens zoals mijn bankrekeningnummer, telefoonnummer of e-mailadres;
- kies ik een nieuwe rentevastperiode wanneer ik hiervoor in aanmerking kom;
- kies ik voor een andere aflosvorm;
- vraag ik een aflosnota aan;
- kan ik een overlijden melden;
- vraag ik toestemming verhuur aan.
-
Nadat mijn hypotheek is gepasseerd, ontvang ik per post een welkomstbrief met mijn registratiecode. Ik ontvang dit ongeveer 10 werkdagen nadat ik bij de notaris ben geweest.
Heb ik deze registratiecode niet ontvangen? Of is mijn registratiecode verlopen? Dan kan ik via de inlogpagina van Mijn IQWOON een nieuwe aanvragen via 'Registratiecode aanvragen'. Ik ontvang de registratiecode binnen een paar dagen per post.
-
Ja, dat kan. Ik neem hiervoor contact op met IQWOON via iqvraag@iqwoon.nl of via 010 266 3660. Ik ontvang vervolgens per post een activatiecode voor mijn partner.
-
Ik ga naar Mijn IQWOON en vul mijn e-mailadres en wachtwoord in. Nadat ik op inloggen klik, ontvang ik op mijn mobiele nummer een sms met daarin een code. Als ik deze code invoer in het inlogscherm, dan kan ik inloggen.
Als ik nog geen Mijn IQWOON account heb, dan kies ik voor 'Registreren'.
-
Ik vraag een nieuwe registratiecode aan door in het inlogscherm van Mijn IQWOON te kiezen voor 'Registreren'. Ik ontvang binnen drie werkdagen een nieuwe registratiecode per post.
-
Om mijn wachtwoord te wijzigen ga ik in Mijn IQWOON naar 'Mijn lening' en vervolgens naar 'Persoonlijke gegevens'.
-
Wanneer ik mijn wachtwoord vergeten ben, kies ik op de inlogpagina van Mijn IQWOON voor wachtwoord of e-mailadres vergeten en volg ik de aangegeven stappen.
-
Als ik mijn oude telefoonnummer nog heb, dan kan ik mijn telefoonnummer wijzigen in Mijn IQWOON. Ik log in en ga naar 'Mijn lening' en vervolgens naar 'persoonlijke gegevens'.
Als ik mijn oude telefoonnummer niet meer heb, dan moet ik contact met IQWOON opnemen. IQWOON past mijn telefoonnummer voor mij aan. Ik ontvang dan een nieuwe registratiecode. Hiermee kan ik mezelf opnieuw registeren met mijn nieuwe telefoonnummer.
-
Ja, dat kan. Ik log eerst in met mijn oude e-mailadres. In mijn account verander ik mijn e-mailadres via 'Mijn lening' en 'persoonlijke gegevens'. Zodra ik mijn e-mailadres heb gewijzigd, kan ik voortaan inloggen met het nieuwe e-mailadres.
Als ik mijn wachtwoord ben vergeten, moet ik contact opnemen met IQWOON. IQWOON past mijn e-mailadres voor mij aan en stuurt een nieuwe registratiecode per post. Zo kan ik mezelf opnieuw registeren met een nieuw e-mailadres.
Mijn situatie
-
Ik vul het formulier 'Overlijden' in en mail deze naar iqvraag@iqwoon.nl.
Op de pagina overlijden lees ik wat ik verder moet doen en kan verwachten.
-
Ik kan in deze situatie het beste advies vragen aan mijn hypotheekadviseur. Wil ik de lening omzetten? Dan vul ik samen met mijn hypotheekadviseur het formulier ‘Ik vraag hoofdelijk ontslag aan’ in en stuur deze naar IQWOON. IQWOON besluit na ontvangst van het formulier of de lening aangepast kan worden.
-
Als ik mijn woning wil verhuren, dan moet ik hier toestemming voor vragen via Mijn IQWOON.
Nadat IQWOON mijn verzoek heeft ontvangen, krijg ik binnen enkele dagen een bericht. Hierin staat vaak meteen of ik mijn woning mag verhuren. Soms moet ik extra informatie aanleveren en ontvang ik daarna het besluit. Daarnaast moet ik toestemming hebben van de gemeente om de woning te verhuren.
-
Ik moet IQWOON zo snel mogelijk de gegevens van mijn curator doorgeven. IQWOON is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur op telefoonnummer 010 266 3662 of via e-mail bijzonderbeheer@iqwoon.nl.
In de algemene voorwaarden van de lening voor mijn woning staat dat IQWOON de lening mag stoppen als ik failliet ben verklaard. Dit betekent dat ik het hele bedrag van de lening direct aan IQWOON moet terugbetalen. IQWOON overlegt met mijn curator of het wel of niet nodig is om mijn woning te verkopen.
-
Ik geef zo snel mogelijk de gegevens van mijn bewindvoerder aan IQWOON door. IQWOON is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur op telefoonnummer 010 266 3662 of via e-mail bijzonderbeheer@iqwoon.nl.
In de algemene voorwaarden van de lening voor mijn woning staat dat IQWOON de lening mag stoppen als ik word toegelaten tot WSNP. Dit betekent dat ik het hele bedrag van de lening direct aan IQWOON moet terugbetalen. IQWOON overlegt met mijn bewindvoerder of het wel of niet nodig is om mijn woning te verkopen.
Mijn lening
-
De rente en aflossing die horen bij mijn lening worden op de eerste werkdag van de maand van mijn rekening afgeschreven. Ik betaal per maand achteraf. Kan IQWOON het bedrag niet afschrijven? Dan ontvang ik binnen enkele dagen een brief. Hierin staat wat ik moet doen.
Weet ik dat er op de dag van de afschrijving niet voldoende geld op mijn bankrekening staat? Dan kan ik telefonisch contact opnemen met IQWOON om een betaalafspraak te maken. Zo voorkom ik dat ik een brief ontvang.
-
Ik kan op een aantal manieren meer geld lenen voor mijn woning:
- Ik kan gebruikmaken van de extra opnamemogelijkheid bij een onderhandse inschrijving in het Kadaster. Ik moet een onderhandse inschrijving hebben afgesproken met IQWOON tijdens het afsluiten van de lening voor mijn woning.
- Ik kan een tweede of een vervolglening afsluiten.
Daarnaast kan ik het beste contact opnemen met mijn hypotheekadviseur. De adviseur kan mij uitleggen welke van de mogelijkheden het beste voor mij is. Zonder hypotheekadviseur kan ik geen extra geld lenen bij IQWOON.
-
Om de lening voor mijn woning over te sluiten naar een andere aanbieder neem ik contact op met mijn hypotheekadviseur. Ik vraag mijn adviseur of de lening van een andere aanbieder beter past bij mijn persoonlijke situatie. Is dit het geval? Dan neemt mijn hypotheekadviseur contact op met IQWOON om mijn lening over te sluiten. Wil ik de lening oversluiten naar een aanbieder die mij de mogelijkheid geeft om mijn lening online af te sluiten? Dan regel ik alles zelf via de website van deze aanbieder.
Let op: Het kan zijn dat ik een vergoeding moet betalen. Of ik een vergoeding moet betalen hangt onder andere af van:
- De huidige stand van de hypotheekrente en de rente die ik betaal voor mijn lening.
- De reden van aflossen.
Als ik wil weten of ik een vergoeding moet betalen en hoe hoog die vergoeding is, dan vraag ik een proforma aflosnota aan. Dit is een vrijblijvende berekening die mij een schatting geeft van de hoogte van de vergoeding op het moment dat ik het aanvraag. De proforma aflosnota vraag ik eenvoudig aan via Mijn IQWOON. In de meeste gevallen heb ik binnen een kwartier mijn proforma aflosnota in de berichtenbox.
-
Als ik mijn lening eerder terugbetaal dan heeft dit zowel voor- als nadelen. Als ik wil weten wat de beste keuze is voor mij, dan vraag ik advies aan mijn hypotheekadviseur. Het kan zijn dat hij of zij voor dit advies kosten rekent.
-
Als ik wil profiteren van de lage hypotheekrente, dan heb ik verschillende mogelijkheden om mijn rente te verlagen. Hieronder vind ik de mogelijkheden op een rij.
Rentemiddeling
Rentemiddeling kan bij IQWOON niet worden aangevraagd.
Tussentijdse rentewijziging
Bij een tussentijdse rentewijziging kan ik een nieuwe rentevaste periode met de bijbehorende actuele rente kiezen. Mogelijk brengt IQWOON een vergoeding in rekening, die is meestal aftrekbaar voor de inkomstenbelasting. Via Mijn IQWOON kan ik eenvoudig berekenen of ik kan profiteren van een tussentijdse rentewijziging.
Mijn hypotheek oversluiten
Ik wil niet verhuizen, maar wel profiteren van de lage hypotheekrente. Bij het oversluiten kies ik een nieuwe rentevaste periode met de bijbehorende actuele rente. Het verschil met een tussentijdse rentewijziging is dat ik de vergoeding die hiervoor geldt niet in één keer betaal, maar meefinancier in mijn nieuwe hypotheek. Aan oversluiten zijn kosten verbonden voor hypotheekadvies en de notaris. Dit regel ik samen met mijn hypotheekadviseur. Via deze rekentool weet ik binnen 2 minuten of oversluiten voor mij interessant is.
Lagere tariefklasse
Heb ik een hypotheek zonder NHG? En los ik af? Dan wordt mijn rente automatisch naar beneden aangepast en hoef ik maandelijks minder te betalen. Aflossen op mijn hypotheek kan ik zelf regelen in Mijn IQWOON. Meer informatie over extra aflossen vind ik in deze faq onder extra aflossen.
Mijn bouwdepot
-
Bij het afsluiten van een hypotheek kan ik een deel van het hypotheekbedrag in een bouwdepot laten plaatsen. Dit geld moet ik gebruiken om verbouwkosten of de bouw van een nieuwbouwhuis te betalen. De hoogte van het bouwdepot is onder andere afhankelijk van de waarde van mijn woning voor en na verbouwing.
In een verbouwplan heb ik vastgelegd wat ik ga doen en hoeveel geld ik hiervoor nodig heb. Rekeningen die niet in mijn verbouwplan passen, kan ik daarom niet betalen uit mijn bouwdepot. Bij een nieuwbouwwoning kijkt IQWOON naar de termijnen in de koopovereenkomst
Mijn bouwdepot beheer ik via Mijn IQWOON. In mijn persoonlijke omgeving kan ik facturen uploaden, wijzigingen doorgeven en het saldo van mijn bouwdepot checken. Ook zie ik wanneer IQWOON mijn rekeningen betaalt. Met Mijn IQWOON heb ik op elk moment een bijgewerkt overzicht.
Wanneer kan ik gebruikmaken van mijn bouwdepot?
Wanneer IQWOON een kopie van de getekende akte van de notaris ontvangt, kan ik gebruikmaken van mijn bouwdepot. Uiterlijk 3 werkdagen na het ingaan van mijn hypotheek krijg ik een brief thuis met een registratiecode en instructies om Mijn IQWOON te activeren. Via Mijn IQWOON kan ik vervolgens eenvoudig gebruikmaken van mijn bouwdepot en declaraties indienen.
Geldigheid bouwdepot
Voor een nieuwbouwwoning is het bouwdepot 24 maanden geldig. En voor bestaande bouw 9 maanden. Verlengen is mogelijk met 6 maanden. Maar in die periode krijg ik geen rentevergoeding meer over het bouwdepot.
Via Mijn IQWOON kan ik onder het kopje 'bouwdepot' een verzoek indienen om mijn bouwdepot te verlengen.
-
Ik kan mijn rekeningen eenvoudig online declareren via Mijn IQWOON door een foto van de bonnen en facturen te uploaden. IQWOON betaalt vervolgens de kosten uit mijn bouwdepot. Dan kan aan mij zijn als ik het geld heb voorgeschoten. Of rechtstreeks aan de aannemer of leverancier. Via Mijn IQWOON kan ik 24/7 declaraties indienen.
IQWOON beoordeelt mijn declaratie binnen 6 werkdagen. Is mijn declaratie goedgekeurd? Dan betaalt IQWOON het geld binnen 1 werkdag uit. Als mijn declaratie niet is goedgekeurd, laat IQWOON dit weten.
Zodra mijn declaratie is beoordeeld, ontvang ik een notificatiemail dat er een bericht klaarstaat in Mijn IQWOON.
Ik maak nog geen gebruik van Mijn IQWOON
Hier kan ik een account aanmaken door te klikken op 'Registreren'. Over een aantal werkdagen ontvang ik een brief met de nieuwe code en een handleiding van Mijn IQWOON. -
Ik houd rekening met onderstaande voorwaarden:
- Bij bestaande bouw moet het aflever- of factuuradres gelijk zijn aan het onderpandadres. Bij nieuwbouw mag dit ook het correspondentieadres zijn.
- De gegevens van de leverancier moeten op de factuur staan: handelsnaam, KvK-nummer, BTW-nummer en factuurnummer.
- Uit de factuur moet IQWOON op kunnen maken wat ik gekocht heb of welke werkzaamheden ik heb laten uitvoeren. Wordt er in de factuur verwezen naar een offerte? Dan stuur ik deze ook mee.
- De datum op de factuur ligt na de datum van het ontvangen renteaanbod.
- Een offerte opsturen kan ook. Daar moet wel een betaalbewijs bij zitten. IQWOON keert alleen uit na het zien van een betaalbewijs.
Als ik een aankoop heb gedaan bij of werkzaamheden heb laten uitvoeren door een bedrijf buiten Nederland, houd ik ook rekening met het volgende:
- Heeft het bedrijf geen Nederlands bankrekeningnummer? Dan moet ik de factuur eerst zelf betalen. Ik stuur de factuur met het betalingsbewijs als bijlage bij mijn declaratie in. Hierbij geef ik aan dat ik deze declaratie aan mezelf laat uitkeren.
- Ik stuur een duidelijke (leesbare) factuur in waar de volgende gegevens op staan: handelsnaam, BTW-nummer en factuurnummer.
- IQWOON accepteert alleen facturen in het Engels of Duits. Vermeld bij een factuur uit Duitsland: ‘Rechnung’ en bij een Engelse factuur ‘Invoice’.
-
Als ik zeker wil weten dat mijn betaling zo spoedig mogelijk betaald wordt, biedt IQWOON een spoedprocedure. Tegen betaling van de spoedkosten beoordeelt en betaalt IQWOON de declaraties dezelfde dag. De kosten voor de spoedprocedure betaal ik uit het bouwdepot. Ik kan voor betalingen uit alle rubrieken een spoedbetaling aanvragen.
De volgende voorwaarden zijn van toepassing:
- De declaraties moeten compleet zijn, zie voor meer informatie de vraag 'Waar moet mijn offerte/factuur aan voldoen voor een betaling uit mijn bouwdepot?'.
- Ik geef de spoedaanvraag voor 11.30 uur telefonisch door.
-
Ik kan het verbouwplan aanpassen als dit de waarde van mijn woning verhoogt. Ik heb hier vooraf wel toestemming nodig van IQWOON. Hiervoor ga ik in Mijn IQWOON naar 'Verbouwplan wijzigen'. Nadat ik het nieuwe plan heb ingediend, gaat IQWOON deze beoordelen. Soms vraagt IQWOON om extra informatie, zoals een nieuw taxatierapport. Het verwerken van dit verzoek duurt ongeveer 10 werkdagen.
Waarom is mijn rubriekswijziging afgewezen?
Een veelvoorkomende reden is dat er minder dan 50 procent van de rubriek is verbruikt. Als ik deze rubriek alsnog wil wijzigen, dan kan IQWOON extra documenten opvragen. Bijvoorbeeld een aanvullende verklaring van dezelfde taxateur.
Waarom moet IQWOON extra documenten opvragen?
Ik heb geld geleend om bepaalde werkzaamheden te verrichten. Aan de hand daarvan is bepaald wat de marktwaarde na verbouwing wordt. Vervallen bepaalde werkzaamheden? Of gebruik ik niet het volledige bedrag in de rubriek voor de werkzaamheden? Dan kan dit ervoor zorgen dat de marktwaarde na verbouwing lager is. Als dezelfde taxateur in die aanvullende verklaring aangeeft dat de waarde niet lager zal zijn, dan gaat IQWOON aan de slag met het (her)beoordelen van mijn wijzigingsverzoek.Wil ik een andere rubriek wijzigen dan ‘Volume vergrotend’ of ‘kosten van direct noodzakelijk herstel (van achterstallig onderhoud)’? En heb ik al 50 procent of meer van het bedrag in bouwdepot binnen die rubriek gedeclareerd? Dan is de nieuwe taxatie niet nodig.
De rubrieken 'Energiebespaarbudget' en 'energiebesparende voorzieningen' kan ik niet wijzigen!
Wat is de status van mijn rubriekswijziging?
Heb ik de rubriekswijziging via Mijn IQWOON aangevraagd? En is het verzoek afgehandeld? Dan ontvang ik per mail een melding dat er een bericht in de berichtenvanbox van Mijn IQWOON klaarstaat. In dit bericht staat of de wijziging is doorgevoerd of afgewezen. Het verwerken van dit verzoek duurt ongeveer 10 werkdagen.
Hoe kan ik mijn rubriekswijziging annuleren?
Als mijn verzoek nog niet is beoordeeld, kan ik mijn verzoek annuleren via 010-266 3665.
-
Het kan zijn dat de factuur en/of de declaratie niet voldeed aan de voorwaarden. Ik vind de afwijsreden in de berichtenbox van Mijn IQWOON. In het bericht staat ook waar ik rekening mee moet houden. Heb ik een aangepaste factuur? Dan moet ik een nieuwe declaratie indienen via Mijn IQWOON.
-
Als mijn declaratie nog niet beoordeeld is wanneer ik erachter kom dat deze fout is, dan kan ik het annuleren door te bellen naar 010-266 3665.
-
Via Mijn IQWOON kan ik aangeven wat mijn laatste declaratie is. Doe ik dit niet? Dan stopt IQWOON mijn bouwdepot automatisch als ik deze helemaal verbruikt heb. Of als de looptijd van het bouwdepot is verstreken.
Extra aflossen
-
Via Mijn IQWOON kan ik eenvoudig zelf een extra bedrag aflossen met iDEAL. Via Mijn IQWOON:
- zie ik welk bedrag ik nog vergoedingsvrij kan aflossen. Ook kan ik de eventuele vergoeding eenvoudig berekenen;
- kan ik het leningdeel kiezen waarop ik wil aflossen;
- maak ik het bedrag eenvoudig over via iDEAL;
- zie ik gelijk wat mijn nieuwe maandbedrag wordt.
Na het inloggen ga ik naar ‘Extra terugbetalen‘ en kies ik op welk leningdeel ik wil aflossen met welk bedrag. Dit kan op één of meer leningdelen zijn.
Kan ik geen gebruikmaken van iDEAL? Dan kan ik het bedrag overmaken op het rekeningnummer waarmee IQWOON ook het maandbedrag van mijn lening afschrijft. In de omschrijving vermeld ik het leningnummer of overeenkomstnummer waarop ik wil aflossen.
-
Per kalenderjaar mag ik 20 procent van mijn origineel geleende bedrag extra aflossen zonder een vergoeding te betalen.
Als ik meer dan 20 procent extra wil aflossen, kan het zijn dat ik een vergoeding moet betalen. De vergoeding kan ik eenvoudig berekenen via Mijn IQWOON onder 'Aflossen' en dan 'Extra terugbetalen'. De vergoeding wordt berekend op basis van de AFM leidraad.
-
Als de extra aflossing is verwerkt, ontvang ik een bevestiging. Hierin zie ik gelijk wat mijn nieuwe maandbedrag wordt. Los ik extra af via Mijn IQWOON? Dan zie ik van tevoren ook een schatting van mijn nieuwe maandbedrag.
-
Ja, zodra mijn extra aflossing is verwerkt, ontvang ik een bevestiging in de berichtenbox van Mijn IQWOON.
Volledig aflossen
-
In sommige situaties mag ik mijn gehele hypotheek aflossen zonder een vergoeding te betalen. Bijvoorbeeld aan het einde van mijn rentevaste periode of bij de verkoop van mijn woning.
Wil ik mijn gehele hypotheek aflossen met eigen middelen of door het oversluiten van de hypotheek? En is dat meer dan het vergoedingsvrije percentage van 20 procent? Dan wordt er in sommige gevallen een vergoeding in rekening gebracht.
Via Mijn IQWOON kan ik een voorlopige proforma aflosnota opvragen. In de proforma aflosnota staat een schatting van de vergoeding die ik moet betalen.
-
Ga ik de woning verkopen? Dan ontvangt IQWOON graag uiterlijk 2 weken van tevoren een schriftelijk verzoek. Ga ik de hypotheek oversluiten of aflossen uit eigen middelen? Dan ontvangt IQWOON graag uiterlijk 30 dagen van tevoren een schriftelijk verzoek.
-
Of ik een vergoeding moet betalen hangt onder andere af van:
- De huidige stand van de hypotheekrente en de rente die ik betaal voor mijn lening.
- De reden van aflossen.
Als ik wil weten of ik een vergoeding moet betalen en hoe hoog die vergoeding is, dan vraag ik een proforma aflosnota aan. Dit is een vrijblijvende berekening die mij een schatting geeft van de hoogte van de vergoeding op het moment dat ik het aanvraag.
De proforma aflosnota vraag ik eenvoudig aan via Mijn IQWOON. In de meeste gevallen heb ik binnen een kwartier mijn proforma aflosnota in de berichtenbox.
-
Een voorlopige aflosnota is een vrijblijvende berekening waarin ik zie hoeveel ik moet betalen om de lening af te lossen. Hierin staat onder andere het volgende beschreven:
- De restant hoofdsom, dus hoe hoog mijn lening nog is.
- De hypotheekrente en eventuele maandelijkse aflossing die ik nog moet betalen.
- Of ik een vergoeding moet betalen en hoe hoog deze is.
- Het totaalbedrag dat ik moet betalen als ik de lening helemaal wil aflossen.
Als ik besluit de lening echt te gaan aflossen, dan ontvang ik een definitieve aflosnota. Hierin staan de definitieve bedragen die ik moet betalen als ik op de afgesproken datum de lening aflos. Als de definitieve aflosnota is opgemaakt, zet IQWOON de maandelijkse betalingen stop.
-
Wanneer de definitieve aflosnota is opgemaakt, dan zet IQWOON de afschrijvingen van de maandelijkse betalingen stop. Heb ik de lening toch niet op de afgesproken datum afgelost? Dan start IQWOON weer met de maandelijkse afschrijvingen. Bij de eerstvolgende afschrijving kan het zijn dat er gelijk een eventueel gemiste maandelijkse betaling afgeschreven wordt.
-
Ik ontvang geen bevestiging als mijn lening volledig is afgelost. Op de eerstvolgende jaaropgave zal ik zien dat het bedrag van de lening op €0,00 staat.
Mijn jaaropgave
-
Ik ontvang elk jaar van IQWOON een totaaloverzicht van alle bedragen die ik in het jaar moest betalen en die ik in het jaar heb ontvangen. De jaaropgave bevat alle gegevens die ik kan gebruiken voor mijn belastingaangifte.
-
Via Mijn IQWOON kan ik mijn jaaropgave medio januari bekijken en downloaden. Ik ontvang een notificatiemail wanneer mijn jaaropgave klaarstaat. Ik ontvang geen jaaropgave per post.
Ik heb nog geen persoonlijk account
Ik kan mijn account activeren via deze pagina. Ik ontvang dan uiterlijk binnen drie dagen mijn registratiecode per post.
-
Toen ik de lening afsloot heb ik afgesproken dat ik per jaar een maximaal bedrag van mijn lening vergoedingsvrij extra mag terugbetalen. Het bedrag dat ik extra heb terugbetaald, is hoger geweest dan dat ik met IQWOON heb afgesproken. Ik heb daarom extra kosten gemaakt. Dit bedrag staat bij ‘vergoeding contante waarde’.
-
IQWOON heeft het bedrag dat ik extra heb terugbetaald ontvangen, maar nog niet verwerkt. Deze wordt verwerkt met de datum waarop IQWOON het bedrag heeft ontvangen. Hierdoor wordt er rekening gehouden met de rente. Ik heb een brief ontvangen over mijn extra terugbetaling. Ik kan deze brief gebruiken bij mijn aangifte aan de Belastingdienst om mijn totale lening per 31 december aan te passen. Een aanpassing op mijn jaaropgave is hiervoor niet meer nodig.