Meer informatie over een onderwerp in de video?
klik op dit icoon

F.A.Q.

menu

Hieronder vind ik het antwoord op de meest gestelde vragen. Staat mijn vraag er niet tussen?
Dan kan ik contact opnemen met IQWOON. 

MIJN GEGEVENS

Ik wil mijn persoonsgegevens inzien. Hoe vraag ik deze informatie op?

>


Sinds 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van toepassing. De AVG geeft mij meer zeggenschap over mijn persoonsgegevens. Dit betekent dat ik het recht heb om de gegevens in te zien en te ontvangen die IQWOON van mij bewaart. Ik kan mijn persoonsgegevens in een paar stappen opvragen:

  1. Ik ga naar Mijn IQWOON en log in.
  2. Ik klik rechtsboven op mijn naam en klik vervolgens op 'Mijn gegevens'.
  3. Daarna klik ik op 'Opvragen persoonsgegevens'.
  4. Ik controleer mijn e-mailadres. Klopt dit niet? Dan kan ik dit meteen aanpassen.
  5. Ik verstuur het verzoek door te klikken op 'Aanvraag indienen'.
  6. Per e-mail ontvang ik daarna mijn informatie.

Ik wil mijn adresgegevens wijzigen. Wat moet ik doen?

>


IQWOON stuurt alleen post naar het adres van de woning waarvoor ik de lening heb afgesloten. Om mijn adres te veranderen vul ik het formulier ‘Ik wijzig mijn adres in.

Dit formulier moet ik printen, ondertekenen en met de gevraagde documenten mailen naar iqvraag@iqwoon.nl.

Hoe kan ik mijn bankrekeningnummer en andere persoonlijke gegevens wijzigen?

>


Via Mijn IQWOON kan ik mijn bankrekeningnummer, telefoonnummer en e-mailadres eenvoudig zelf wijzigen. 

Ik heb een klacht

>


Wanneer ik niet tevreden ben over de service van IQWOON kan ik een klacht indienen via het formulier 'Ik heb een klacht'. 

Wat doet IQWOON na ontvangst van mijn klacht?

Ik ontvang een bevestiging als IQWOON mijn klacht heeft ontvangen. IQWOON neemt binnen 14 werkdagen contact met mij op en probeert meteen een oplossing of heldere uitleg te geven. Als dat niet gelijk mogelijk is, vertelt IQWOON mij wanneer ik een antwoord kan verwachten. 

Niet tevreden?

Als ik niet tevreden ben met het antwoord kan ik in beroep gaan tegen de beslissing van IQWOON. Ik leg nogmaals mijn klacht bij IQWOON voor met een toelichting en eventueel aanvullende documenten die mijn mening in het geschil nader toelichten.

Niet tevreden met de reactie van IQWOON op het beroep?

Het kan zijn dat ik nog steeds niet tevreden ben met de oplossing van IQWOON. Dan kan ik binnen drie maanden na ontvangst van de beslissing van IQWOON contact opnemen met:

Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KiFiD)
T.a.v. Ombudsman Financiële Dienstverlening
Postbus 93257
2509 AG Den Haag

www.kifid.nl

Het KiFid is er om mij bij te staan bij het behandelen van mijn klacht over een financieel product. Ik kan mijn klacht ook voorleggen aan een burgerrechter. 

Wat is het openstaande bedrag van mijn lening?

>


Ik kan de hoogte van mijn lening eenvoudig bekijken via Mijn IQWOON. Mijn IQWOON is mijn persoonlijke portaal waarin ik 24 uur per dag inzicht heb in mijn hypotheekgegevens.

MIJN SITUATIE

Mijn hypotheek en het coronavirus

>


De situatie waarin we nu leven is voor ons allemaal nieuw. En vraagt om een andere aanpak. Wij snappen dat de huidige situatie ook vragen met zich meebrengt. Wij volgen de maatregelen op de voet en blijven je zoveel mogelijk informeren op deze pagina.

Ik wil mijn woning verhuren. Wat moet ik doen?

>


Als ik mijn woning wil verhuren, dan moet ik hier toestemming voor vragen via Mijn IQWOON.

Nadat IQWOON mijn verzoek heeft ontvangen, krijg ik binnen enkele dagen een bericht. Hierin staat vaak meteen of ik mijn woning mag verhuren. Soms moet ik extra informatie aanleveren en ontvang ik daarna het besluit. Daarnaast moet ik toestemming hebben van de gemeente om de woning te verhuren.

Hoe kan ik een overlijden melden?

>


Ik vul het formulier 'Overlijden' in en mail deze naar iqvraag@iqwoon.nl.

Op de pagina overlijden lees ik wat ik verder moet doen en kan verwachten.

Mijn partner en ik gaan uit elkaar. Wat moet ik doen?

>


Ik kan in deze situatie het beste advies vragen aan mijn hypotheekadviseur. Wil ik de lening omzetten? Dan vul ik samen met mijn hypotheekadviseur het formulier ‘Ik vraag hoofdelijk ontslag aan’ in en stuur deze naar IQWOON. IQWOON besluit na ontvangst van het formulier of de lening aangepast kan worden.

Ik ben failliet verklaard. Wat moet ik nu doen?

>


Ik moet IQWOON zo snel mogelijk de gegevens van mijn curator doorgeven. IQWOON is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur op telefoonnummer 010 266 3662 of via e-mail bijzonderbeheer@iqwoon.nl.

In de algemene voorwaarden van de lening voor mijn woning staat dat IQWOON de lening mag stoppen als ik failliet ben verklaard. Dit betekent dat ik het hele bedrag van de lening direct aan IQWOON moet terugbetalen. IQWOON overlegt met mijn curator of het wel of niet nodig is om mijn woning te verkopen.

Ik ben toegelaten tot de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP). Wat moet ik doen?

>


Ik geef zo snel mogelijk de gegevens van mijn bewindvoerder aan IQWOON door. IQWOON is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur op telefoonnummer 010 266 3662 of via e-mail bijzonderbeheer@iqwoon.nl.

In de algemene voorwaarden van de lening voor mijn woning staat dat IQWOON de lening mag stoppen als ik word toegelaten tot WSNP. Dit betekent dat ik het hele bedrag van de lening direct aan IQWOON moet terugbetalen. IQWOON overlegt met mijn bewindvoerder of het wel of niet nodig is om mijn woning te verkopen.

MIJN IQWOON

Wat is Mijn IQWOON?

>


Mijn IQWOON is mijn persoonlijke portaal waarin ik 24 uur per dag inzicht heb in mijn hypotheekgegevens. In mijn IQWOON:

  • zie ik een overzicht van mijn hypotheek;
  • regel ik betalingen uit mijn bouwdepot;
  • kan ik extra aflossen en zie ik gelijk wat de aflossing met mijn maandlasten doet;
  • download ik mijn jaaropgave;
  • wijzig ik gegevens zoals mijn bankrekeningnummer, telefoonnummer of e-mailadres;
  • kies ik een nieuwe rentevastperiode wanneer ik hiervoor in aanmerking kom;
  • kies ik voor een andere aflosvorm;
  • vraag ik een aflosnota aan;
  • kan ik een overlijden melden;
  • vraag ik toestemming verhuur aan.


Naar Mijn IQWOON

Hoe krijg ik toegang tot Mijn IQWOON?

>


Nadat mijn hypotheek is gepasseerd, ontvang ik per post een welkomstbrief met mijn registratiecode. Ik ontvang dit ongeveer 10 werkdagen nadat ik bij de notaris ben geweest.

Heb ik deze registratiecode niet ontvangen? Of is mijn registratiecode verlopen? Dan kan ik via de inlogpagina van Mijn IQWOON een nieuwe aanvragen via 'Registratiecode aanvragen'. Ik ontvang de registratiecode binnen een paar dagen per post.

Hoe kan ik inloggen in mijn IQWOON?

>


Ik ga naar Mijn IQWOON en vul mijn e-mailadres en wachtwoord in. Nadat ik op inloggen klik, ontvang ik op mijn mobiele nummer een sms met daarin een code. Als ik deze code invoer in het inlogscherm, dan kan ik inloggen.

Als ik nog geen Mijn IQWOON account heb, dan kies ik voor 'Registreren'.

Hoe vraag ik een nieuwe registratiecode aan?

>


Ik vraag een nieuwe registratiecode aan door in het inlogscherm van Mijn IQWOON te kiezen voor 'Registreren'. Ik ontvang binnen drie werkdagen een nieuwe registratiecode per post.

Hoe lang is mijn registratiecode geldig?

>


De registratiecode is tot 3 maanden na de datum op de brief geldig.

Is mijn registratiecode verlopen? Dan kan ik eenvoudig een nieuwe registratiecode aanvragen door in het inlogscherm van Mijn IQWOON te kiezen voor 'Registreren'. Ik ontvang binnen 3 werkdagen een nieuwe registratiecode per post.

Ik krijg de melding: 'De combinatie van de ingevoerde registratiecode en geboortedatum is bij ons niet bekend. Controleer jouw gegevens.' Wat moet ik nu doen?

>


Ik controleer de volgende punten:

  • Heb ik de registratiecode juist overgenomen? Ik controleer alle letters, cijfers, leestekens en karakters.
  • Heb ik mijn geboortedatum correct overgenomen? Ik gebruik de notatie: dd-mm-jjjj.
  • Mogelijk is de registratiecode al in gebruik bij mijn partner. Is dit het geval? Dan kan ik een extra registratiecode aanvragen door contact op te nemen met IQWOON.

Hoe kan ik mijn wachtwoord wijzigen?

>


Om mijn wachtwoord te wijzigen ga ik in Mijn IQWOON naar 'Mijn lening' en vervolgens naar 'Persoonlijke gegevens'.

Ik ben mijn wachtwoord vergeten, wat moet ik doen?

>


Wanneer ik mijn wachtwoord vergeten ben, kies ik op de inlogpagina van Mijn IQWOON voor wachtwoord of e-mailadres vergeten en volg ik de aangegeven stappen.

Ik heb een nieuw telefoonnummer, hoe kan ik dit wijzigen?

>


Als ik mijn oude telefoonnummer nog heb, dan kan ik mijn telefoonnummer wijzigen in Mijn IQWOON. Ik log in en ga naar 'Mijn lening' en vervolgens naar 'persoonlijke gegevens'.

Als ik mijn oude telefoonnummer niet meer heb, dan moet ik contact met IQWOON opnemen. IQWOON past mijn telefoonnummer voor mij aan. Ik ontvang dan een nieuwe registratiecode. Hiermee kan ik mezelf opnieuw registeren met mijn nieuwe telefoonnummer.

Ik heb mijn e-mailadres veranderd. Kan ik nu nog inloggen?

>


Ja, dat kan. Ik log eerst in met mijn oude e-mailadres. In mijn account verander ik mijn e-mailadres via 'Mijn lening' en 'persoonlijke gegevens'. Zodra ik mijn e-mailadres heb gewijzigd, kan ik voortaan inloggen met het nieuwe e-mailadres.

Als ik mijn wachtwoord ben vergeten, moet ik contact opnemen met IQWOON. IQWOON past mijn e-mailadres voor mij aan en stuurt een nieuwe registratiecode per post. Zo kan ik mezelf opnieuw registeren met een nieuw e-mailadres.

MIJN LENING

Wanneer wordt de hypotheek van mijn bankrekening afgeschreven?

>


De rente en aflossing die horen bij mijn lening worden op de eerste werkdag van de maand van mijn rekening afgeschreven. Ik betaal per maand achteraf. Kan IQWOON het bedrag niet afschrijven? Dan ontvang ik binnen enkele dagen een brief. Hierin staat wat ik moet doen.

Weet ik dat er op de dag van de afschrijving niet voldoende geld op mijn bankrekening staat? Dan kan ik telefonisch contact opnemen met IQWOON om een betaalafspraak te maken. Zo voorkom ik dat ik een brief ontvang.

Ik wil meer geld lenen voor mijn woning. Wat kan ik doen?

>


Ik kan op een aantal manieren meer geld lenen voor mijn woning:

  • Ik kan gebruikmaken van de extra opnamemogelijkheid bij een onderhandse inschrijving in het Kadaster. Ik moet een onderhandse inschrijving hebben afgesproken met IQWOON tijdens het afsluiten van de lening voor mijn woning.
  • Ik kan een tweede of een vervolglening afsluiten.

Daarnaast kan ik het beste contact opnemen met mijn hypotheekadviseur. De adviseur kan mij uitleggen welke van de mogelijkheden het beste voor mij is. Zonder hypotheekadviseur kan ik geen extra geld lenen bij IQWOON.

Ik wil de lening voor mijn woning oversluiten naar een andere aanbieder. Wat moet ik doen?

>


Om de lening voor mijn woning over te sluiten naar een andere aanbieder neem ik contact op met mijn hypotheekadviseur. Ik vraag mijn adviseur of de lening van een andere aanbieder beter past bij mijn persoonlijke situatie. Is dit het geval? Dan neemt mijn hypotheekadviseur contact op met IQWOON om mijn lening over te sluiten. Wil ik de lening oversluiten naar een aanbieder die mij de mogelijkheid geeft om mijn lening online af te sluiten? Dan regel ik alles zelf via de website van deze aanbieder.

Is het verstandig als ik mijn lening eerder terugbetaal?

>


Als ik mijn lening eerder terugbetaal dan heeft dit zowel voor- als nadelen. Als ik wil weten wat de beste keuze is voor mij, dan vraag ik advies aan mijn hypotheekadviseur. Het kan zijn dat hij of zij voor dit advies kosten rekent.

MIJN BOUWDEPOT

Hoe werkt een bouwdepot?

>


Bij het afsluiten van een hypotheek kan ik een deel van het hypotheekbedrag in een bouwdepot plaatsen. Dit geld kan ik gebruiken om verbouwkosten of de bouw van een nieuwbouwhuis te betalen. De hoogte van het bouwdepot is onder andere afhankelijk van de waarde van mijn woning voor en na verbouwing.

In een verbouwplan heb ik vastgelegd wat ik ga doen en hoeveel geld ik hiervoor nodig heb. Rekeningen die niet in mijn verbouwplan passen, kan ik daarom niet betalen uit mijn bouwdepot. Bij een nieuwbouwwoning kijkt IQWOON naar de termijnen in de koopovereenkomst

Mijn bouwdepot beheer ik via Mijn IQWOON. In mijn persoonlijke omgeving kan ik facturen uploaden, wijzigingen doorgeven en het saldo van mijn bouwdepot checken. Ook zie ik wanneer IQWOON mijn rekeningen betaalt. Met Mijn IQWOON heb ik op elk moment een bijgewerkt overzicht.

Wanneer kan ik gebruikmaken van mijn bouwdepot?

>


Wanneer IQWOON een kopie van de getekende akte van de notaris ontvangt, kan ik gebruikmaken van mijn bouwdepot. Uiterlijk 3 werkdagen na het ingaan van mijn hypotheek krijg ik een brief thuis met een registratiecode en instructies om Mijn IQWOON te activeren. Via Mijn IQWOON kan ik vervolgens eenvoudig gebruikmaken van mijn bouwdepot en declaraties indienen.

Hoe kan ik een betaling doen uit mijn bouwdepot?

>


Ik kan mijn rekeningen eenvoudig online declareren via Mijn IQWOON door een foto van de bonnen en facturen te uploaden. IQWOON betaalt vervolgens de kosten uit mijn bouwdepot. Dan kan aan mij zijn als ik het geld heb voorgeschoten. Of rechtstreeks aan de aannemer of leverancier. Via Mijn IQWOON kan ik 24/7 declaraties indienen. Klik hier om in te loggen.

Ik maak nog geen gebruik van IQWOON
Hier kan ik een account aanmaken door te klikken op 'Registreren'. Over een aantal werkdagen ontvang ik een brief met de nieuwe code en een handleiding van Mijn IQWOON.

Hoe lang mag ik mijn bouwdepot gebruiken?

>


Via Mijn IQWOON kan ik de einddatum van mijn bouwdepot terugvinden. Voor een nieuwbouwwoning is het bouwdepot 24 maanden geldig. En voor bestaande bouw 9 maanden. Verlengen is mogelijk met 6 maanden. Maar in die periode krijg ik geen rentevergoeding meer over het bouwdepot.

Wanneer betaalt IQWOON een rekening uit mijn bouwdepot?

>


IQWOON beoordeelt mijn declaratie binnen 6 werkdagen. Is mijn declaratie goedgekeurd? Dan betaalt IQWOON het geld binnen 1 werkdag uit. Als mijn declaratie niet is goedgekeurd, laat IQWOON dit weten.

Zodra mijn declaratie is beoordeeld, ontvang ik een notificatiemail dat er een bericht klaarstaat in Mijn IQWOON. Als ik nog geen account heb, kan ik hier een account aanmaken door te klikken op 'Registreren'. Binnen enkele dagen ontvang ik thuis een brief met de nieuwe code en een handleiding voor Mijn IQWOON.

Ontvang ik een bevestiging als IQWOON een rekening betaalt uit mijn bouwdepot?

>


Ik ontvang geen bevestiging wanneer IQWOON een rekening uit mijn bouwdepot betaalt. De voortgang van mijn declaraties kan ik volgen via Mijn IQWOON.

In de eerste week van een nieuwe maand ontvang ik van IQWOON een overzicht (mutatieoverzicht) per post. Met dit overzicht kan ik controleren welke rekeningen IQWOON uit mijn bouwdepot heeft betaald.

Ik heb een rekening zelf voorgeschoten. Hoe krijg ik dit geld terug uit mijn bouwdepot?

>


Via Mijn IQWOON kan ik aangeven dat ik het bedrag aan mijzelf wil laten overmaken. Belangrijk! Naast de rekening, moet ik ook een kopie van mijn rekeningoverzicht sturen. Zo kan IQWOON zien dat de rekening ook echt van mijn bankrekeningnummer is betaald.

Waar moet mijn offerte/factuur aan voldoen voor een betaling uit mijn bouwdepot?

>


Ik houd rekening met onderstaande voorwaarden:

  • Bij bestaande bouw moet het aflever- of factuuradres gelijk zijn aan het onderpandadres. Bij nieuwbouw mag dit ook het correspondentieadres zijn.
  • De gegevens van de leverancier moeten op de factuur staan: handelsnaam, KvK-nummer, BTW-nummer en factuurnummer.
  • Uit de factuur moet IQWOON op kunnen maken wat ik gekocht heb of welke werkzaamheden ik heb laten uitvoeren. Wordt er in de factuur verwezen naar een offerte? Dan stuur ik deze ook mee.
  • De datum op de factuur ligt na de datum van het ontvangen renteaanbod.
  • Een offerte opsturen kan ook. Daar moet wel een betaalbewijs bij zitten. IQWOON keert alleen uit na het zien van een betaalbewijs.

Als ik een aankoop heb gedaan bij of werkzaamheden heb laten uitvoeren door een bedrijf buiten Nederland, houd ik ook rekening met het volgende:

  • Heeft het bedrijf geen Nederlands bankrekeningnummer? Dan moet ik de factuur eerst zelf betalen. Ik stuur de factuur met het betalingsbewijs als bijlage bij mijn declaratie in. Hierbij geef ik aan dat ik deze declaratie aan mezelf laat uitkeren.
  • Ik stuur een duidelijke (leesbare) factuur in waar de volgende gegevens op staan: handelsnaam, BTW-nummer en factuurnummer.
  • IQWOON accepteert alleen facturen in het Engels of Duits. Vermeld bij een factuur uit Duitsland: ‘Rechnung’ en bij een Engelse factuur ‘Invoice’.

 

Wat als een factuur onder verschillende rubrieken valt?

>


Bij het insturen van de declaratie via Mijn IQWOON geef ik aan welk bedrag uit welke rubriek uitbetaald moet worden. Hierbij voeg ik de verzamelfactuur toe.

Ik heb iets gekocht voor mijn verbouwing, maar ik heb geen bon. Wat nu?

>


IQWOON betaalt niets uit mijn bouwdepot zonder rekening, kassabon of ander betaalbewijs.

Heb ik het product gekocht vanaf mijn eigen bankrekening? Dan kan ik de orderbevestiging opsturen van dit product samen met een kopie van mijn rekeningoverzicht waarop deze aankoop vermeld staat. Mijn orderbevestiging moet wel voldoen aan deze voorwaarden:

  • Het adres van mijn woning staat op de orderbevestiging.
  • Goede beschrijving van de aankoop (wat heb ik gekocht en voor welk bedrag).

Kan ik een spoedbetaling aanvragen?

>


Als ik zeker wil weten dat mijn betaling zo spoedig mogelijk betaald wordt, biedt IQWOON een spoedprocedure. Tegen betaling van de spoedkosten beoordeelt en betaalt IQWOON de declaraties dezelfde dag. De kosten voor de spoedprocedure betaal ik uit het bouwdepot. Ik kan voor betalingen uit alle rubrieken een spoedbetaling aanvragen.

De volgende voorwaarden zijn van toepassing:

  • De declaraties moeten compleet zijn, zie voor meer informatie de vraag 'Waar moet mijn offerte/factuur aan voldoen voor een betaling uit mijn bouwdepot?'.
  • Ik geef de spoedaanvraag voor 11.30 uur telefonisch door.

Wat valt onder energiebesparende voorzieningen (EBV) en het Energiebespaarbudget (EB)?

>


Ik kan mijn huis op allerlei manieren energiezuiniger maken. De mogelijkheden bekijk ik op de pagina duurzaam wonen.

Let op! Plannen voor EBV of EB mag ik tussentijds niet wijzigen.

Hoe kan ik meerwerk declareren?

>


Bij het bepalen van mijn bouwdepot heb ik aangegeven welk deel gereserveerd moet worden voor meerwerk. Er is een aparte rubriek waaruit ik meerwerk kan declareren.

Hoe kan ik mijn bouwdepot verlengen?

>


Via Mijn IQWOON kan ik onder het kopje 'bouwdepot' een verzoek indienen om mijn bouwdepot te verlengen.

Wat als ik een aangepaste factuur nodig heb?

>


Is mijn declaratie afgewezen? Dan vind ik in de berichtenbox van Mijn IQWOON de afwijsreden. In het bericht staat ook waar ik rekening mee moet houden. Met een aangepaste factuur moet ik een nieuwe declaratie indienen.

Is mijn declaratie nog niet beoordeeld en kom ik erachter dat deze fout is? Dan bel ik naar 010-266 3665 om mijn declaratie te annuleren.

Ik wil mijn bouwdepot stoppen. Wat moet ik doen?

>


Via Mijn IQWOON kan ik aangeven wat mijn laatste declaratie is. Doe ik dit niet? Dan stopt IQWOON mijn bouwdepot automatisch als ik deze helemaal verbruikt heb. Of als de looptijd van het bouwdepot is verstreken.

Mijn bouwdepotdeclaratie is afgewezen. En nu?

>


Het kan zijn dat de factuur en/of de declaratie niet voldeden aan de voorwaarden. Ik vind de afwijsreden in de berichtenbox van Mijn IQWOON. In het bericht staat ook waar ik rekening mee moet houden. Heb ik een aangepaste factuur? Dan moet ik een nieuwe declaratie indienen via Mijn IQWOON.

Waarom is mijn declaratie gedeeltelijk betaald?

>


Hier kunnen twee redenen voor zijn:

  • IQWOON kan de kosten niet uit het bouwdepot uitbetalen omdat ze niet waardevermeerderend zijn.
  • Er is niet voldoende geld meer in de rubriek van het bouwdepot. In dat geval betaalt IQWOON enkel het overgebleven bedrag uit.

Hoe kan ik mijn declaratie annuleren?

>


Als mijn declaratie nog niet beoordeeld is wanneer ik erachter kom dat deze fout is, dan kan ik het annuleren door te bellen naar 010-266 3665.

Ik wil mijn verbouwplan tussentijds aanpassen.

>


Ik kan het verbouwplan aanpassen als dit de waarde van mijn woning verhoogt. Ik heb hier vooraf wel toestemming nodig van IQWOON. Hiervoor ga ik in Mijn IQWOON naar 'Verbouwplan wijzigen'. Nadat ik het nieuwe plan heb ingediend, gaat IQWOON deze beoordelen. Soms vraagt IQWOON om extra informatie, zoals een nieuw taxatierapport. Het verwerken van dit verzoek duurt ongeveer 10 werkdagen.

Waarom is mijn rubriekwijziging afgewezen?

>


Een veelvoorkomende reden is dat er minder dan 50 procent van de rubriek is verbruikt. Als ik deze rubriek alsnog wil wijzigen, dan kan IQWOON extra documenten opvragen. Bijvoorbeeld een aanvullende verklaring van dezelfde taxateur.

Waarom moet IQWOON extra documenten opvragen?
Ik heb geld geleend om bepaalde werkzaamheden te verrichten. Aan de hand daarvan is bepaald wat de marktwaarde na verbouwing wordt. Vervallen bepaalde werkzaamheden? Of gebruik ik niet het volledige bedrag in de rubriek voor de werkzaamheden? Dan kan dit ervoor zorgen dat de marktwaarde na verbouwing lager is. Als dezelfde taxateur in die aanvullende verklaring aangeeft dat de waarde niet lager zal zijn, dan gaat IQWOON aan de slag met het (her)beoordelen van mijn wijzigingsverzoek.

Wil ik een andere rubriek wijzigen dan ‘Volume vergrotend’ of ‘kosten van direct noodzakelijk herstel (van achterstallig onderhoud)’? En heb ik al 50 procent of meer van het bedrag in bouwdepot binnen die rubriek gedeclareerd? Dan is de nieuwe taxatie niet nodig.

De rubrieken 'Energiebespaarbudget' en 'energiebesparende voorzieningen' kan ik niet wijzigen!

 

Wat is de status van mijn rubriekwijziging?

>


Heb ik de rubriekswijziging via Mijn IQWOON aangevraagd? En is het verzoek afgehandeld? Dan ontvang ik per mail een melding dat er een bericht in de berichtenvanbox van Mijn IQWOON klaarstaat. In dit bericht staat of de wijziging is doorgevoerd of afgewezen. Het verwerken van dit verzoek duurt ongeveer 10 werkdagen.

Hoe kan ik mijn rubriekwijziging annuleren?

>


Als mijn verzoek nog niet is beoordeeld, kan ik mijn verzoek annuleren via 010-266 3665.

Wanneer kan ik een betaling uit mijn bouwdepot doen na een rubriekswijziging?

>


Zodra ik geïnformeerd ben dat de rubriekswijziging akkoord is, kan ik hiervan gebruikmaken. Ik ontvang deze bevestiging in de berichtenbox van Mijn IQWOON.

EXTRA AFLOSSEN

Hoe kan ik een extra bedrag aflossen?

>


Via Mijn IQWOON kan ik eenvoudig zelf een extra bedrag aflossen met iDEAL. Via Mijn IQWOON:

  • zie ik welk bedrag ik nog vergoedingsvrij kan aflossen. Ook kan ik de eventuele vergoeding eenvoudig berekenen;
  • kan ik het leningdeel kiezen waarop ik wil aflossen;
  • maak ik het bedrag eenvoudig over via iDEAL;
  • zie ik gelijk wat mijn nieuwe maandbedrag wordt.

Na het inloggen ga ik naar ‘Extra terugbetalen‘ en kies ik op welk leningdeel ik wil aflossen met welk bedrag. Dit kan op één of meer leningdelen zijn.

Kan ik geen gebruikmaken van iDEAL? Dan kan ik het bedrag overmaken op het rekeningnummer waarmee IQWOON ook het maandbedrag van mijn lening afschrijft. In de omschrijving vermeld ik het leningnummer of overeenkomstnummer waarop ik wil aflossen.

Hoeveel mag ik jaarlijks extra aflossen?

>


Per kalenderjaar mag ik 20 procent van mijn origineel geleende bedrag extra aflossen zonder een vergoeding te betalen.

Als ik meer dan 20 procent extra wil aflossen, kan het zijn dat ik een vergoeding moet betalen. De vergoeding kan ik eenvoudig berekenen via Mijn IQWOON. De vergoeding wordt berekend op basis van de AFM leidraad.

Krijg ik een bevestiging als mijn extra aflossing is verwerkt?

>


Ja, zodra mijn extra aflossing is verwerkt, ontvang ik een bevestiging in de berichtenbox van Mijn IQWOON.

Hoe vaak kan ik extra aflossen op mijn lening?

>


Ik mag zelf bepalen hoe vaak ik een extra aflossing doe. Los ik af met eigen geld? Dan kan ik onbeperkt aflossen zonder hiervoor een vergoeding te betalen. Los ik af met geleend geld? Dan mag dat vergoedingsvrij tot 20 procent van het bedrag van mijn oorspronkelijke lening Lees hier meer over extra aflossen.

Hoe hoog is mijn nieuwe maandbedrag als ik aflos?

>


Als de extra aflossing is verwerkt, ontvang ik een bevestiging. Hierin zie ik gelijk wat mijn nieuwe maandbedrag wordt. Los ik extra af via Mijn IQWOON? Dan zie ik van tevoren ook een schatting van mijn nieuwe maandbedrag.

Moet ik een vergoeding betalen als ik extra aflos?

>


Per kalenderjaar mag ik 20 procent van mijn origineel geleende bedrag extra aflossen zonder een vergoeding te betalen. Is de marktrente lager dan de rente die ik betaal? En los ik meer af dan het vergoedingsvrije bedrag? Dan brengt IQWOON een vergoeding in rekening. De hoogte van de vergoeding is afhankelijk van:

  • welk deel ik vergoedingsvrij mag aflossen;
  • de huidige hypotheekrentes (de marktrente) in vergelijking tot mijn hypotheekrente.

Regel het via Mijn IQWOON

Via Mijn IQWOON kan ik onder 'Aflossen' en dan 'Extra terugbetalen' eenvoudig berekenen hoe hoog de vergoeding wordt.

VOLLEDIG AFLOSSEN

Wat is het verschil tussen extra aflossen en volledig aflossen?

>


Bij extra aflossen betaal ik een gedeelte van de lening terug. En blijft de lening gewoon doorlopen voor het openstaande bedrag. Bij volledig aflossen betaal ik de hele lening af en wordt de lening stopgezet.

Mag ik mijn gehele hypotheek in één keer aflossen?

>


In sommige situaties mag ik mijn gehele hypotheek aflossen zonder een vergoeding te betalen. Bijvoorbeeld aan het einde van mijn rentevaste periode of bij de verkoop van mijn woning.

Wil ik mijn gehele hypotheek aflossen met eigen middelen of door het oversluiten van de hypotheek? En is dat meer dan het vergoedingsvrije percentage van 20 procent? Dan wordt er in sommige gevallen een vergoeding in rekening gebracht.

Via Mijn IQWOON kan ik een voorlopige proforma aflosnota opvragen. In de proforma aflosnota staat een schatting van de vergoeding die ik moet betalen.

Hoe geef ik door dat ik mijn lening wil aflossen?

>


Ga ik de woning verkopen? Dan ontvangt IQWOON graag uiterlijk 2 weken van tevoren een schriftelijk verzoek. Ga ik de hypotheek oversluiten of aflossen uit eigen middelen? Dan ontvangt IQWOON graag uiterlijk 30 dagen van tevoren een schriftelijk verzoek.

Moet ik een vergoeding betalen als ik mijn volledige lening aflos?

>


Of ik een vergoeding moet betalen hangt onder andere af van:

  • De huidige stand van de hypotheekrente en de rente die ik betaal voor mijn lening.
  • De reden van aflossen.


Als ik wil weten of ik een vergoeding moet betalen en hoe hoog die vergoeding is, dan vraag ik een proforma aflosnota aan. Dit is een vrijblijvende berekening die mij een schatting geeft van de hoogte van de vergoeding op het moment dat ik het aanvraag.

De proforma aflosnota vraag ik eenvoudig aan via Mijn IQWOON. In de meeste gevallen heb ik binnen een kwartier mijn proforma aflosnota in de berichtenbox.

Hoe zit het met mijn maandelijkse betaling, nadat mijn definitieve aflosnota is gemaakt?

>


Wanneer de definitieve aflosnota is opgemaakt, dan zet IQWOON de afschrijvingen van de maandelijkse betalingen stop. Heb ik de lening toch niet op de afgesproken datum afgelost? Dan start IQWOON weer met de maandelijkse afschrijvingen. Bij de eerstvolgende afschrijving kan het zijn dat er gelijk een eventueel gemiste maandelijkse betaling afgeschreven wordt.

Hoe kan ik een voorlopige aflosnota aanvragen?

>


Een voorlopige aflosnota vraag ik aan via Mijn IQWOON. Na het inloggen ga ik naar 'Aflossen' en 'Voorlopige aflosnota' en vul ik mijn gegevens in. In de meeste gevallen ontvang ik binnen 15 minuten de voorlopige aflosnota in de berichtenbox van Mijn IQWOON.

Wat is het verschil tussen een proforma aflosnota en een definitieve aflosnota?

>


Een proforma aflosnota is een vrijblijvende berekening waarin ik zie hoeveel ik moet betalen om de lening af te lossen. In de proforma aflosnota staat onder andere het volgende beschreven:

  • De restant hoofdsom, dus hoe hoog mijn lening nog is.
  • De hypotheekrente en eventuele maandelijkse aflossing die ik nog moet betalen.
  • Of ik een vergoeding moet betalen en hoe hoog deze is.
  • Het totaalbedrag dat ik moet betalen als ik de lening helemaal wil aflossen.

Als ik besluit de lening echt te gaan aflossen, dan ontvang ik een definitieve aflosnota. Hierin staan de definitieve bedragen die ik moet betalen als ik op de afgesproken datum de lening aflos. Als de definitieve aflosnota is opgemaakt, zet IQWOON de maandelijkse betalingen stop.

Hoe lang duurt het voor ik mijn voorlopige aflosnota ontvang?

>


Wanneer ik de voorlopige aflosnota via Mijn IQWOON aanvraag, ontvang ik in de meeste gevallen binnen 15 minuten mijn voorlopige aflosnota in de berichtenbox van Mijn IQWOON.

Ik heb teveel betaald bij aflossen, hoe krijg ik dit terug?

>


Het teveel betaalde bedrag stort IQWOON aan mij terug op hetzelfde rekeningnummer waarvan de maandelijkse bedragen worden afschreven.

Krijg ik een bevestiging als mijn lening volledig is afgelost?

>


Ik ontvang geen bevestiging als mijn lening volledig is afgelost. Op de eerstvolgende jaaropgave zal ik zien dat het bedrag van de lening op €0,00 staat.

Wat gebeurt er met mijn overlijdensrisicoverzekering als ik mijn lening helemaal aflos?

>


Liep er bij de aanvraag van je hypotheek een overlijdensrisicoverzekering of is deze aangevraagd? Dan kan het zijn dat deze gekoppeld is aan je hypotheek. Dit noemen we verpanden. Hierdoor heeft de geldverstrekker meer zekerheid dat je de lening terugbetaalt. Bij een overlijden keert de verzekering namelijk uit aan de geldverstrekker.

Als de overlijdensrisicoverzekering gekoppeld (verpand) is aan de lening. Dan wordt de verzekering vrijgegeven als je de lening volledig hebt afgelost. Wij sturen de verzekeraar een bericht dat de koppeling (verpanding) kan vervallen. Vervolgens ontvang je van de verzekeraar een bevestiging als dit verwerkt is. Je kunt er dan zelf voor kiezen of je de verzekering door wil zetten.

MIJN JAAROPGAVE

Wat is een jaaropgave?

>


Ik ontvang elk jaar van IQWOON een totaaloverzicht van alle bedragen die ik in het jaar moest betalen en die ik in het jaar heb ontvangen. De jaaropgave bevat alle gegevens die ik kan gebruiken voor mijn belastingaangifte.

Wanneer kan ik mijn jaaropgave 2021 verwachten?

>


Via Mijn IQWOON kan ik mijn jaaropgave medio januari bekijken en downloaden. Ik ontvang een notificatiemail wanneer mijn jaaropgave klaarstaat. Ik ontvang geen jaaropgave per post.

Ik heb nog geen persoonlijk account

Ik kan mijn account activeren via deze pagina. Ik ontvang dan uiterlijk binnen drie dagen mijn registratiecode per post.

Wat kan ik doen als ik het niet eens ben met de inhoud van de jaaropgave?

>


Ik neem contact op met IQWOON en gebruik hiervoor de contactgegevens die vermeld staan op mijn jaaropgave.

Ik heb een aflossingsvrije lening. Waarom blijft mijn totale bedrag van deze lening gelijk?

>


Bij deze leningvorm betaal ik alleen rente en betaal ik geen aflossing terug. Ik moet deze lening aan het einde van de looptijd in één keer terugbetalen.

Waarom staat er een bedrag bij ‘vergoeding contante waarde’?

>


Toen ik de lening afsloot heb ik afgesproken dat ik per jaar een maximaal bedrag van mijn lening vergoedingsvrij extra mag terugbetalen. Het bedrag dat ik extra heb terugbetaald, is hoger geweest dan dat ik met IQWOON heb afgesproken. Ik heb daarom extra kosten gemaakt. Dit bedrag staat bij ‘vergoeding contante waarde’.

Hoe vraag ik een kopie van een oude jaaropgave op?

>


Ik vul het contactformulier in en ontvang op korte termijn een kopie van mijn jaaropgave.

Wat betekent het bedrag dat staat bij 'Rente die ik kreeg voor mijn bouwdepot'?

>


Dit bedrag geeft aan hoeveel rente ik heb ontvangen over het bedrag in mijn bouwdepot. Dit bedrag moet IQWOON melden aan de Belastingdienst.

Is de terugbetaling voor de maand december verwerkt in mijn totale lening per 31 december?

>


Ja, de extra terugbetaling voor de maand december is verwerkt in het totale bedrag van mijn lening per 31 december. Het vaste maandbedrag voor de maand december betaal ik in januari van het volgende jaar.

Ik heb in december een extra bedrag terugbetaald. Waarom zie ik dit niet terug in de totale rente op de jaaropgave?

>


Als ik een bedrag extra terugbetaal dan wordt mijn totale lening lager en betaal ik minder rente. Ik betaal de rente achteraf. De rente over de maand december wordt in januari van het volgende jaar van mijn bankrekening afgeschreven. De rente over de maand december verwerkt IQWOON in de jaaropgaven van het volgende jaar.

Ik heb in december een extra bedrag terugbetaald. Waarom zie ik dat niet terug in mijn totale lening per 31 december?

>


IQWOON heeft het bedrag dat ik extra heb terugbetaald ontvangen, maar nog niet verwerkt. Deze wordt verwerkt met de datum waarop IQWOON het bedrag heeft ontvangen. Hierdoor wordt er rekening gehouden met de rente. Ik heb een brief ontvangen over mijn extra terugbetaling. Ik kan deze brief gebruiken bij mijn aangifte aan de Belastingdienst om mijn totale lening per 31 december aan te passen. Een aanpassing op mijn jaaropgave is hiervoor niet meer nodig.

Waarom staat er op mijn jaaropgave dat ik geen lening meer heb per 31 december?

>


Ik heb mijn lening helemaal terugbetaald en heb hierdoor geen lening meer.

IQWOON logo
Welkom! Om je een goed werkende website te bieden gebruiken wij cookies.
Cookieverklaring
We bieden je de keuze uit drie opties:
Cookieverklaring